Set anys després petà el quart reactor de la central nuclear de Txernòbil, escampant-se una boira radiactiva que afectà un perímetre de 16000 km. El nivell de radiació pujà fins a ser 1000 vegades superior al màxim anual permès i contaminà la zona per uns 25000 anys. D'això les autoritats soviètiques no en parlaren amb exactitud i, després d'evaquar tots els éssers humans i sacrificar els animals, enviaren uns 800000 robots biològics per liquidar les conseqüències de l'accident. No és que l'any 1986 la URSS disposés d'una tecnologia que ara desconeixem, és que eren persones que no es consideraven persones. Els bombers i gran part d'aquests liquidadors sufriren al·lucinacions i vòmits, i molts d'ells moriren perquè els seus òrgans interns es desferen, les infermeres es negaren a atendre'ls i els familiars no els pogueren veure mai més. Els herois de la pàtria soviètica.
Els EUA tingueren la sort que aquest accident tapà mediàticament la catàstrofe del Challenger, ocorreguda un mes abans, i la seva pròpia desgràcia nuclear. Aquí, dins l'òrbita capitalista, arribaren a ser experts en Txernòbil perquè els mitjans ens oferiren una àmplia gamma de detalls escabrosos que evitaren a l'hora d'abordar Harrisburg.
Què hi ha ara a Txèrnòbil? I a Prypiat, la ciutat més afectada per aquest assumpte? Francisco Sánchez i Natacha Bustos ens condueixen en una visita guiada amb el seu còmic Chernóbil, la zona, publicat per Glénat. Sánchez signa un guió que és com un prisma de tres cares, amb tres històries curtes centrades en tres generacions d'una mateixa família, tota ella afectada per l'accident.
La primera, titulada "Leonid y Galia", ens presenta una parella d'ancians que, temps després de l'accident, torna a casa seva per viure el que els queda fins a la mort conreant i cuidant animals domèstics, tots alimentats per la radiactivitat mil·lenària. És una història emocionant, amb grans silencis corresponents als que són presents en unes vides que ja s'ho han dit tot i que només els queda encadenar una sèrie d'actes i mirades per tirar endavant. El final, amb el naixement d'un potrell malformat, és un autèntic cant a la vida i a l'optimisme.
La segona, titulada "Vladimir y Anna", retrocedeix en el temps i ens transporta en els moments previs i posteriors a l'accident, seguint les peripècies d'una parella que espera un infant per transmetre'ns el pànic de perdre una vida que encara no és i de la desaparició de la benvolguda rutina diària, substituïda per una espècie d'èxode forçat per unes autoritats que, alhora que minimitzen el que està passant, envien un exèrcit de gent amb tenebrosos uniformes antiradiacions i contadors gèiger que es tornen boigs.
La tercera, titulada "Yuri y Tatiana", és la més dramàtica de totes perquè mentre un bomber que cau en acte de servei és apartat com si fos un apestat, la seva família, consistent en l'esposa, un fill gran i un infant acabat de néixer, intenten mantenir la flama de l'esperança de tornar a estar junts.
El guionista aposta per la part humana, deixant en segon terme els detalls de la catàstrofe en si mateixa. Al cap i a la fi, el que queda després de l'accident, és un dolor polièdric i desesperant perquè mai no podrà sanar.
La dibuixant aposta per un blanc i negre tan dur con les històries, amb una planificació i un acabat que no tenen res a envejar, i segurament molt que agrair, a autors independents americans com Jeff Smith, David Lapham o Craig Thompson.
Publicat originalment al Diari de Balears dia 12 de febrer de 2012
Pots adquirir-lo a Gotham Còmics o a Amazon, amb despeses d'enviament gratuïtes per comandes a partir de 19 €.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada