30 d’oct. 2006

Blankets

Mentre per Espanya s'ha mogut una mica de rebombori al voltant d'unes vinyetes aparegudes en un còmic recent de Mortadel·lo, en la que apareixen l'actual monarca de l'església catòlica i un o dos capellans panxarruts, als EUA el còmic d'aquesta setmana ha generat una història per a no dormir degut a que una senyora de Missouri va presentar una queixa formal perquè la biblioteca pública de Marshall en tenia un exemplar i ella opinava que aquell material era pornogràfic i, per tant, induiria els menors a delinquir. Naturalment volia que es retiràs, i el seu home la recolzava, amb arguments tan sensats com el de la seva parenta. De res ha servit la rèplica de la bibliotecària: el còmic i una novel·la s'han retirat d'aquesta biblioteca per considerar-se ofensives per alguns membres de tan insigne comunitat. Però, quin còmic és tan aberrant? Un volum de gairebé sis-centes pàgines en blanc i negre que es llegeixen en una hora i mitja, tapa dura i sobrecoberta. Un quilo i mig de còmic en català. Es titula Blankets, i el seu autor és Craig Thompson. És d'aquelles obres que quan les estàs llegint no te n'adones de la seva altíssima qualitat perquè estàs completament absort en la història. Comences a llegir-la i no et pots aturar fins que has acabat.

El gènere autobiogràfic està molt de moda en el còmic independent, que troba en les petites anècdotes motius suficients per fer obres amb més o manco fortuna. És una tendència actual que a mi personalment m'agrada molt perquè la història en lletra petita sovint és més interessant que la que du la inicial en majúscula. Blankets és un relat d'una inquietant sinceritat, una autobiografia d'una inusual intel·ligència. Una fita en el còmic independent nord-americà dibuixada per un jove autor de vint-i-vuit anys. Aquesta obra impressiona no només per la seva extensió sinó per la densitat del relat. És la crònica autobiogràfica d'un primer amor però Thompson va més enllà i la converteix en un apassionant testimoni sobre el pas de l'adolescència a l'edat adulta. És un llibre d'esperança, profundament humanista. El pes del fanatisme religiós que amara els personatges, inclosos els protagonistes, pot parèixer exagerat al públic europeu, però és comprensible en l'ambient en el qual va viure la seva infància i adolescència. En aquest sentit assistim a l'evolució espiritual de Craig i a l'abandonament d'un culte massa opressor i infantilitzant
.
Blankets és una obra d'alliberament, un crit a la llibertat de consciència. És un tebeo totalment susceptible d'agradar tant als qui mai no en llegeixen com als lectors habituals. Lluny de ser una llarga successió anàrquica de records escollits per a l'ocasió, la intriga està escrita minuciosament amb impecable control. Aquí és parla d'amor, de sofriments, de Déu, de creació artística, de filosofia, de neu, de temps que passa i de moltes altres coses, d'una forma natural, gens forçada. És un tebeo universal perquè tothom es pot sentir identificat amb qualque tema que toca. L'atenció a les petites coses, als gestos simples, als llocs, forma part indissoluble d'una atmosfera única. La gran proesa de Thompson és que aconsegueix posar un poc de cada un de nosaltres en aquesta autobiografia. Quant al dibuix, l'aparent desimboltura en el traç del pinzell oculta una temible precisió, un sentit del dibuix molt personal. Thompson s'atreveix també amb les planificacions estilitzades: els cartutxos onats, el contorn de les vinyetes desapareix, la vinyeta es converteix en pàgina, el blanc del paper cobra importància en el paisatge nevat... moltes coses que podrien quedar massa grosses a altres autors però que aquí funcionen com un mecanisme de rellotgeria.

Alguns crítics comparen Blankets amb el Jimmy Corrigan de Chris Ware, tot i que les diferències són tan notables com favorables a l'obra de Thompson: el que és fred i distant en Ware és sincer i proper en Thompson. Un cofre enjoiat que conté tanta sensibilitat com ens pot transmetre l'autor, i vos assegur que és molta. La sexualitat, allò que ha escarrufat tant a aquella dona integrista cristiana de Marshall, hi és present, però amb una gran delicadesa i amb tota la innocència d'uns adolescents que gaudeixen dels seus cossos per primera vegada després de donar la passa absolutament irrenunciable de fer cas omís a les consignes religioses.